Wednesday, October 21, 2009

azan subuh menghempas cinta...

sayup sepi dalam kedingingan aku terjaga...
usai lewat membadai tangis di malam penuh liku...
saat pagi masih di awal usianya, jelas kedengaran suara memuji kebesaranNya...
dalam gemersik mengalunkan kalimahMu penuh keindahan...
menjadikan setiap hati yang keras tunduk sayu penuh syahdu pada penciptaNya...

ku terus melangkah menuju ke jendela kamar sepiku ini...
hening dan masih kelam alam ciptaanMu ini...
terdetik untuk aku bertanya pada diri, mengapa cinta tak pernah datang mengetuk hatiku ini...
dalam syahdu di kala azan subuh mengalun, aku selalu merintih, memohon pada tuhanKu...
agar pernah menjadikan hatiku terisi, bersama insan yang luhur mencintai aku...

segera ku membersihkan hati, membasuh imanku dengan doa-doaMu...
untuk menyucikan jiwaku yang rapuh dengan kerendahan dihati...
tatkala menghadap patuh ke arah kiblatMu...
melaksanakan solatku dengan penuh keinsafan dan keikhlasan...
jelas tiada apa yang dapat menenangkan diriku tanpa bimbinganMu...

dalam pencarian ini, aku sedari...
meskipun tuhan tidak pernah mendatangkan cinta pada aku...
namun Dia tetap memberikan aku kekuatan dalam melalui hari semenjak dari azan subuh lagi...
apalah gunanya cinta jika selalu menghempas diri...
hingga tersesat dari lingkunganNya...


No comments:

Post a Comment