Sunday, February 15, 2009

ketika ku putus asa...

"mmm, dalam dunia ini semua orang pernah merasa putus asa... bila putus asa semua pasti akan merasa kecewa... bila putus asa pasti ada air mata yang mengalir... bila putus asa dunia di rasakan sudah gelap... kita akan rasa sesuatu itu sudah tidak bermakna lagi... kita akan kehilangan segala yang kita ada... bagai dunia sudah berakhir... walau putus asa itu pahit... kita harus hadapi saat-saat itu..."
hakikatnya putus asa itu adalah sesuatu yang negatif namun putus asa itu juga adalah sesuatu yang positif... bila kita putus asa sebenarnya kita diberikan peluang kali kedua untuk menilai diri kita yang mana pada zahirnya pasti kita mempunyai kelemahan yang tanpa kita sedari selama ini... putus asa juga mengajar kita untuk merenung sejenak apa yang telah selama ini kita lakukan... merenung diri untuk mencari di mana salah diri, kealpaan diri dan segalanya...memang kita sebagai manusia cukup payah untuk bangkit dari putus asa... bila kita putus asa pasti kita akan hilang semangat, hilang kekuatan dan segalanya... kita akan menjadi lemah tidak bermaya untuk mendepani hidup ini... kita hanya akan berharap pada takdir sahaja untuk menentukan hidup kita di masa hadapan... kita hanya terima apa yang di datangkan kepada kita sahaja tanpa ada lagi kemahuan untuk kita berusaha lagi kerana bimbang andai akhirnya kita akan putus asa kembali...
mmm, bagi diriku putus asa bukanlah asing sebaliknya sudah menjadi temanku... aku sering putus asa dan kecewa dalam mendepani hidupku suatu ketika dahulu... aku pernah bangkit dari putus asa... ianya memakan masa yang panjang untuk aku membina semula keyakinan dalam diri ini, menyakini diri bahawa ada cahaya di hujung kegelapan ini... namun ibarat putaran roda, hidup tidak selalu di atas... aku jatuh tersungkur menyembah bumi... kembali semula berputus asa... dan putus asa telah mengajar aku bahawa hidup adalah sesuatu yang kejam... keindahan hanya sementara... insan lain sering menghancurkan keindahan dalam hidupku... aku lemah, aku hilang arah tuju... apa guna hidup... apa guna hati bila sudah mati... aku kecewa... aku sedih... aku menangis... mana mungkin ada lagi senyum dari hati bila putus asa di sisi... semuanya hanya palsu... aku ukirkan senyuman palsu pada semua tatkala hati sedang lara... biar tiada siapa tahu... biarku begini... sememangnya kini aku putus asa dalam meniti hidup ini...

1 comment:

  1. saya pun pernah putus asa..tapi saya cuma berharap dapat membuat seseorang terus hidup dan saya juga berharap ada seseorang membuat saya terus hidup...

    ReplyDelete